Vi bedriver boenden och daglig verksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism. Alla våra LSS-verksamheter finns i Göteborgsregionen.
Sedan 1905 har Betaniahemmet förenklat tillvaron för personer med behov av stöd och trygghet i sin vardag. Som medarbetare hos oss blir du en viktig resurs i arbetet med att göra skillnad i andra människors liv!
Idag är vi cirka 350 medarbetare som varje dag jobbar för att alla människor ska få möjlighet att lyckas. Betaniahemmet är även unika i branschen, då vi är en förening som drivs helt utan vinstintresse.
Vill du vara med och skapa en hållbar föreningen med ett etablerat varumärke i Göteborg med omnejd? Kontakta oss gärna!
Vi utgår alltid efter personens individuella behov. Därför anpassar vi våra arbets- och förhållningsätt utifrån vad som är lämpligt för varje enskild person. Vi ger ett tryggt stöd och jobbar medvetet för att alla ska få använda sina förmågor så självständigt som möjligt.
Vill du ha ett spännande och varierande jobb? Hos oss får du möjlighet att utvecklas i nära samarbete med erfarna kollegor.
• Nära ledarskap.
• Pedagogisk handledning och vägledning.
• Friskvårdsbidrag.
• Kollektivavtal, tjänstepension och försäkringar.
Vilket jobb är du intresserad av? Klicka på den medarbetaren du vill läsa mer om!
Stödassistent
(Klicka för mer information)
Hur länge har du arbetat på Betaniahemmet?
– Jag har arbetat här sedan slutet av maj 2024. Jag kom snabbt in i arbetet och lär känna brukarna mer och mer för varje pass som går, så det känns som jag har varit här mycket längre!
Vad har du arbetat med under din tid här?
– Jag jobbar på ett gruppboende för personer med funktionsnedsättning och autism. Det är stor variation i mitt arbete och alla brukare har olika behov av stöd. Vi arbetar bland annat med lågaffektivt bemötande och stöttar brukarna i deras vardag och under fritidsaktiviteter.
Varför sökte du jobb här?
– Jag sökte jobb på Betaniahemmet då jag saknade resurser i det arbetet jag utförde innan. Betaniahemmet har otroliga möjligheter att ge både brukare och personal chans att utvecklas. Det är ett stort brukarfokus här och jag upplever att man alltid försöker hitta lösningar för att göra de bästa för de som bor hos oss!
Vad tycker du är det bästa med ditt jobb?
– Det är alla fantastiska människor jag får möta! Både brukare, anhöriga och personal. Sen är det en fantastisk känsla att jag som personal har möjlighet att stötta en brukare i vardagen, så att hen kan leva ett så självständigt liv som möjligt. När man kan gå hem från jobbet med en känsla av att det varit en bra dag och att man är nöjd med sin insats är viktigt!
Vilka möjligheter till vidareutbildning och utveckling finns på Betaniahemmet?
De finns superbra möjligheter att utvecklas här! Jag har själv påbörjat en stödassistentutbildning som samkörs med mitt jobb. En dag i veckan är jag på plats i skolan och får betalt en del av tiden. Det ger mig möjlighet att utvecklas och lära mig mer om de jag jobbar med. Det känns väldigt kul!
Varför rekommenderar du Betaniahemmet som arbetsgivare?
Jag rekommenderar att söka jobb här för alla möjligheter som finns för att utvecklas i din arbetsroll. Även att det finns ett starkt brukarfokus och att man värnar om de som bor eller har insatser här.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag skulle säga att det inte finns en typisk arbetsdag. Det är variationen i mitt arbete som gör att det är så kul! Vi jobbar med människor och alla har sina bra och ibland sämre dagar. Ena dagen kan vi vara hemma och ta de lugnt med fika på altanen och nästa dag kan det bli utflykt till en bondgård. Sen är de mycket vardagssysslor också. Som att ge stöttning i matlagning, handling och städning. Här försöker vi involvera brukaren så mycket som möjligt.
Vad krävs för att jobba som stödassistent?
Att du är lyhörd och har förståelse för både brukare, anhöriga och medarbetare. Att man vet vad autism innebär och att alla människor är olika, oavsett om du har en diagnos eller ej.
Stödassistent
(Klicka för mer information)
Hur länge har du arbetat på Betaniahemmet?
– Sedan september 2020.
Vad har du arbetat med under din tid här?
– Jag jobbar på en daglig verksamhet i Askim som har tre olika inriktningar. När jag började var jag bara på verkstadsavdelningen. Men nu varierar jag lite och jobbar i alla tre. Varav en av dem är en konferens- och serviceverksamhet.
Varför sökte du jobb här?
– Jag fick upp ögonen för daglig verksamhet i min tidigare tjänst. Jag tyckte det verkade som ett väldigt spännande arbete. Framför allt att få skapa, uppleva och utvecklas tillsammans med arbetstagarna.
Vad tycker du är det bästa med ditt jobb?
– Arbetstagarna, personalgruppen och de varierande arbetsuppgifterna gör det alltid roligt att komma till jobbet.
Varför rekommenderar du Betaniahemmet som arbetsgivare?
– Det är en god och trygg arbetsmiljö där helheten står i fokus. Habiliteringsledarna finns alltid nära och som medarbetare känner man sig delaktig i verksamheten med stora möjligheter till egen utveckling.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
– Vi har stående aktiviteter varje vecka. Det kan till exempel vara att åka och hämta skrot och elektronik som vi demonterar. Sedan sorterar vi och kör det till en återvinningsstation. Vi har även en fantastisk natur ett stenkast bort från verksamheten där vi till exempel går promenader längs havet eller tränar på utegymmet.
Vad krävs för att jobba som stödassistent?
– Att du har ett genuint intresse av att arbeta med människor och kan möta varje individ efter deras önskemål och behov. Att du är inkännande, har ett positivt synsätt, är lyhörd och trygg i dig själv. Du behöver ha inlevelseförmåga och framför allt vara utrustad med en stor portion ödmjukhet.
Stödassistent
(Klicka för mer information)
Hur länge har du arbetat på Betaniahemmet?
– Jag har arbetat här sedan januari 2020.
Vad har du arbetat med under din tid här?
– Jag har jobbat på en av de större dagliga verksamheterna i Askim. I huset finns tre olika verksamheter som riktar sig till olika målgrupper. I dagsläget varvar jag och jobbar i alla tre. Det är kul att kunna variera.
Varför sökte du jobb här?
– För att jag ville pröva på att jobba med personer med autism. Något jag snabbt insåg var väldigt roligt och givande. Jag ville även ha ett dagtidsjobb, måndag till fredag.
Vad tycker du är det bästa med ditt jobb?
– Att få ge stöd till människor som behöver det. Men även att få göra roliga arbetsuppgifter tillsammans med arbetstagarna. Vi har även en bra arbetsgrupp med kollegor och nära samarbete med chef och habiliteringsledare.
Varför rekommenderar du Betaniahemmet som arbetsgivare?
– För att det finns goda möjligheter till ett varierande jobb. Du kan till exempel jobba inom daglig verksamhet eller någon av våra gruppbostäder.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
– Jag stöttar arbetstagarna i deras vardagliga arbete. Dagarna kan se väldigt olika ut. Ibland åker vi till exempel och hämtar elektronik som vi kan skruva isär. Sedan kör vi det vidare för återvinning. En annan dag kan vi sortera och leverera frukt till andra verksamheter inom Betaniahemmet. Vi går ofta ut på promenader i den fina naturen som finns här vid Askimsviken.
Vad krävs för att jobba som stödassistent?
– Att du gillar att jobba med människor. Varje arbetstagare har olika behov och uttrycker sig på olika sätt. Så det gäller att du kan vara vaksam och lyhörd för olika signaler. Det är också viktigt att du jobbar bra i grupp och att du har en positiv människosyn.
Föreningen Betaniahemmet,
Göteborg
Sista ansökningsdatum 2024-10-22
Föreningen Betaniahemmet,
Göteborg
Sista ansökningsdatum 2024-10-17
Du kan alltid skicka in en spontanansökan!